Albinele pot deosebi florile cu ajutorul tiparelor de mirosuri pe care le memorează (studiu)

Albinele pot face deosebirea între diferite tipuri de flori în funcţie de tiparele invizibile de miros de la suprafaţa acestora, conform unui studiu realizat în Marea Britanie, citat marţi de Press Association. Cercetarea, condusă de oameni de ştiinţă de la Universitatea din Bristol şi de la Universitatea Queen Mary din Londra, a identificat modul în care albinele memorează aceste tipare şi reuşesc să deosebească florile. Florile prezintă la suprafaţa lor diferite tipare de miros, marginile petalelor putând prezenta alte arome faţă de regiunile centrale. Alături de alte tipare ale florilor - precum liniile care conduc spre centru - acestea ghidează albinele şi alte insecte polenizatoare către nectar.
Cercetarea publicată în jurnalul Proceedings of the Royal Society B a demonstrat că bondarii pot deosebi florile în funcţie de modul în care este dispus mirosul la suprafaţa acestora. ''Dacă o floare este privită la microscop se poate observa că celulele care produc mirosul acesteia sunt dispuse în tipare. Prin crearea unor flori artificiale care au mirosuri identice aranjate în diverse tipare am reuşit să demonstrăm că această structură poate constitui un semnal adresat unei albine'', a explicat doctor Dave Lawson de la Facultatea de Ştiinţe Biologice a Universităţii din Bristol. ''Pentru o floare nu este important doar să miroasă bine, ci şi locul în care este dispus mirosul'', a adăugat cercetătorul.
În urma acestui studiu s-a descoperit că odată ce albinele au memorat tiparul în care este dispus mirosul pe o floare, ele au vizitat flori care nu aveau miros însă prezentau la suprafaţă un model similar, de data aceasta alcătuit din puncte vizuale. Acest sistem a fost comparat de Lawson cu gestul de a introduce mâna într-o geantă, perceperea formei unui obiect şi apoi identificarea unei imagini cu acesta. ''Faptul de a face mental distincţia între diverse simţuri ni se pare un lucru firesc, însă este interesant că un animal mic precum o albină este capabilă să realizeze ceva atât de abstract'', a spus el.
Profesorul Lars Chittka de la Facultatea de Biologie şi Chimie a Universităţii Queen Mary s-a arătat surprins de concluziile cercetării. ''Ştiam că albinele sunt inteligente, însă am fost cu adevărat surprinşi de faptul că ele pot memora tiparele invizibile ale florilor, tipare alcătuite doar din mirosuri. Glandele de miros de pe florile noastre au fost aranjate fie în formă de cerc, fie de cruce, iar albinele au trebuit să le identifice cu ajutorul antenelor'', a explicat omul de ştiinţă.
''Însă, cea mai interesantă descoperire a fost aceea că în cazul în care experimentatorul a făcut ca aceste tipare să devină vizibile, albinele au putut recunoaşte imediat imaginea care anterior nu fusese decât un tipar efemer alcătuit din substanţe volatile'', a adăugat Chittka.
Studiul face parte dintr-o cercetare amplă desfăşurată la Universitatea din Bristol pe tema modurilor în care florile comunică cu insectele polenizatoare. Doctor Sean Rands din cadrul acestei universităţi a precizat că prin intermediul unor combinaţii de culori, forme, texturi şi mirosuri florile adresează ''reclame'' insectelor polenizatoare.

Infracţional

Vrâncean PATRON DE SCLAVI în Italia; aceștia locuiau într-un beci, fără apă și lumină, și mâncau alimente cu viermi
Un vrâncean a primit mandat de arestare provizorie şi urmează să fie trimis în Italia pentru a fi cercetat într-un dosar al poliţiei din peninsulă.